شنبه تا پنجشنبه : 17 - 8
تهران - شهرک صنعتی باباسلمان
شهریار، شهرک صنعتی باباسلمان، خیابان صنعت

تئوری پوشش فسفاته

تئوری پوشش فسفاته از نگاه جلاپردازان پرشیا

پوشش (آبکاری) فسفات روی یکی از اولین آبکاریهای انجام شده در صنایع است.این آبکاری به صورت اسچری و غوطه وری استفاده میشود.

هدف از فسفاته كاري، بهبود چسبندگي رنگ، افزايش مقاومت به خوردگي و افزايش مقاومت به سايش سطح مي باشد. مواد تشكيل دهنده حمام فسفاته كاري روي، شامل اكسيد روي، اسيد فسفوريك، نيتريت ها يا نيترات ها (به عنوان تسريع كننده) و آب مقطر مي باشد.

پوشش فسفاته بعنوان يك پوشش تبديلي، از واكنش قطعات آهني با محلول فسفاته حاصل مي شود . اين واكنش فقط در سطح قطعات اتفاق مي افتد.اين فرايند به همراه عمليات چربيگيري و بعضاً اسيد شوئي تحت عنوان آماده سازي قطعات شناخته شده است. اين پوشش در فسفاته هاي گروه آهن بصورت قوس وقزح تيره و در فسفاته هاي گروه روي و يا منگنز بصورت كريستالهاي خاكستري تيره تا مشكي ميباشد.با استفاده از اكتيواتور و شتاب دهنده ميتوان تغييرات ظاهري در يكنواختي و اندازه كريستالهاي فسفاته ايجاد كرد.

پوشش هاي فسفاته به سه منظور كلي زير كاربرد دارد:

1-افزايش چسبندگي رنگ : كريستالهاي فسفاته با ايجاد زبري روي سطح قطعات باعث افزايش چسبندگي رنگ مي شود.

2-افزايش مقاومت به خوردگي : كريستالهاي فسفاته با ايجاد زبري روي سطح قطعات مقاومت به خوردگی را بیشتر یکند و همچنين از جوش خوردن قطعات آهني به يكديگربعلت زنگ زدگي مانند پيچ ومهره جلوگيري ميكند.اين كاربرد را  anti galling  گويند.

3-كشش مفتول يا ورق یا لوله : كريستالهاي فسفاته با ايجاد زبري محمل بسيار مناسبي براي نگهداري روغن يا پودر هاي كشش است كه ضمن روانكاري بهتر با خرد شدن كريستالها در فرايند كشش يا پرسكاري باعث افزايش كيفيت سطح قطعات و جلوگيري از خط و خش مي شود.

 4- خواص الکتریکی پوشش فسفاته 

 

1-مواد:

مواد مورد استفاده شامل  اکسید روی, اسید فسفریک,  اسید نیتریک,  به عنوان ترکیبات پایه و یونهای  نیکل، سدیم ، پتاسیم کلرات و کلسیم به عنوان افزودنی مورد استفاده قرار گرفتند.نقش هر یک در پایین امده است

1.      اکسید روی:

از این ماده به عنوان پایه یون روی استفاده میشود.از انجا که در بین ترکیبات مشابه ،  این ماده ارزانتر و با صرفه تر است و حمل و نقل ساده تر و تولید آن در گریدهای متنوع میباشد مورد استفاده قرار گرفته است.

2.      اسید فسفریک:

از این ماده به عنوان پایه برای یون فسفات استفاده میشود. همچنین این ماده تامین کننده مقداری از اسید لازم جهت فرایند اسید شویی و انحلال یون آهن از سطح قطعه می باشد.

3.      اسید نیتریک:

به طور کلی این ماده 1-برای تنظیم اسید آزاد و اسید کل و تنظیم اندازه دانه رسوب  2- تنظیم   pH3-تامین کننده یون نیترات بکار میرود. اگر مقدار ان بالاتر برود به سبب افزایش اسید آزاد پوشش با دانه های ریزتر بدست می اید.

4.      یون نیکل :

از نمک های نیکل به عنوان تسهیل کننده در این فرایند استفاده میشود .  ضمن اینکه خود نیکل نیز در سطح  رسوب کرده و موجب تیرگی رسوب میشود.

2- فرایند پوشش دهی:

فرایند پوشش دهی روی سطح فلز در ابتدا با فرایندهای اکسیداسیون و آزاد سازی یون آهن در محلول شروع می‌شود. در این مرحله ابتدا سطح فلز توسط اکسیدکننده‌های مختلف موجود در محلول اکسی شده و یون آهن دوبار مثبت در وان آزاد می‎شود. در این مرحله میزان اسید وان  و نوع اکسید کننده نقش تعیین کننده در سرعت و نوعواکنش اسید شویی دارد. برای دو نوع اکسید کننده متداول نیترات و کلرات می‌توان واکنشهای زیر را در نظر گرفت.

4Fe + NaNO3 +10H+  ---------->    4Fe2+ + NH+4 +Na+ +3H2O

3Fe + NaClO3 +6H+    ----------->    3Fe2+ +NaCl +3H2O

در این دسته واکنشها علاوه بر اسید شویی سطحی یون هیدروژن آزاد شده ، سطح قطعه نیز با اکسید کننده ترکیب شده و در نتیجه از آزاد شدن گاز هیدروژن در سطح قطعه جلوگیری می‌کند. شایان به ذکر است که آزاد شدن گاز هیدروژن از سطح باعث افزایش ضخامت لایه فوق اشباع از آهن شده و در نتیجه فوق اشباع شدن زمان بیشتری به طول می انجامد که در نتیجه آن سرعت کلی فرایند کاهش می‌یابد زیرا در ابتدا لایه ای که در سطح قطعه ساکن است باید توسط یون آهن اشباع شود تا این لایه توانایی رسوب کریستال بر سطح قطعه را داشته باشد.

پس از اشباع شدن محلول در سطح قطعه ، بلورهای فسفات روی تشکیل شده و روی قطعه رسوب می‌کنند. مکانیسم رسوب شامل مراحل هسته گذاری و رشد است. البته نوع اکسید کننده ،ترکیب محلول، دما و pHنیز از عواملی هستند که بر این مکانیسم تاثیرگذارند.

واکنش متداول تشکیل پوشش به صورت زیر است:

3Zn2+ + 6H2PO-4   ---------->  Zn3(PO4)2+ 4H++ 4H2PO-4

اما بسته به ترکیب محلول واکنشهای دیگر نیز به شرح زیر انجام می‌شود.

2Zn2+ + 4H2PO-4+ Fe  ----------->   Zn2Fe(PO4)2+ 2H++ H2+ 2H2PO-4

2Zn2+ + 6H2PO-4+Ca    ------------>   CaZn2(PO4)2+ 4H+ + 4H2PO-4

 

هر یک از فازهای ایجاد شده در این واکنشها دارای خواص متفاوتی هستند. به طور مثال در واکنش سوم از این دسته CaZn2(PO4)2اسکالزیت نام دارد و با ایجاد آن در پوشش، زبری پوشش کاهش می‌یابد.

با اتمام این واکنشها و پوشیده شدن سطح سرعت کاهش یافته و به یک مقدار ثابت میرسد(خطی به زمان)

3- اسید آزاد و اسید کل:

به منظور انالیز محلولهای فسفاته 2 عامل اسید کل و آزاد، اندازه گیری میشود. به منظور اندازه گیری از تیتراسیون اسید و باز استفاده میشود . در این روش محلول با استفاده از سود 0.1 نرمال در حضور شناساگر فنول فتالین و متیل اورنژ تیتر میشود. نسبت این دو باید بین 4 تا 9 باشد. به طور کلی با افزایش این عدد رسوب دانه ریزتری بدست می اید.در این روش به هر میلی لیتر سود مصرف شده یک درجه گفته میشود

روش کار:

اندازه گیری به دو صورت انجام میگیرد.در یک روش که در ان مستقیما محلول وان انالیز میشود به این صورت که ابتدا 10mlمحلول وان را به یک ارلن مایر 250 منتقل کرده و سپس با افزایش شناساگر ان را تیتر میکنیم.در روش دیگر که مختص محلولهای تجاری است(محلول های غلیظ که عموما به صورت 5% حجمی بکار میروند) و در ان ابتدا یک محلول 1% اماده شده(10 میلی لیتر از محلول در بالن 1 لیتری)و سپس 10 میلی لیتر از این محلول به ارلن منتقل شده و تیتراسیون انجام میگیرد.(در روش دوم اعداد معمولا در محدوده 5 تا 10 بدست می اید.).)محلول موجود در خط ta=25و fa=5.2و با نسبت4.8  )

4- دما و PH:

دما یکی از مهمترین عوامل در کنترل اندازه دانه و کیفیت پوشش و در عین حال روشهای کنترلی ساده و محدوده کارکرد وسیع است.در این محلول دما در محدوده 85-65 درجه سانتیگراد قرار میگیرد. با کاهش دما دانه ها ریز تر و عدم یکنواختی در سطح دیده میشود(بعضی از نقاط ممکن است پوشش نگیرد.)و با افزایش دما پوشش ضخیم و یکنواخت و با دانه های درشت .

از طرفی pHاین محلول ها باید در حد 1 تا 3 به منظور سرعت اکسیداسیون سطحی مناسب تنظیم شوند.

بیشتر بدانیم

کلیک  کنید---> تاریخچه پوشش فسفاته در جهان

کلیک کنید--->ساختار و ترکیب شیمیایی فسفاته

کلیک کنید--->ضخامت و تخلخل درفسفاته ها 

کلیک کنید---> سینتیک فسفاته

کلیک کنید--->خواص الکتریکی فسفاته

کلیک کنید---> خواص حفاظتی پوشش فسفاته و مقایسه با پوشش های دیگر

کلیک کنید---> انواع پوشش ها فسفاته

کلیک کنید--->فسفاته کشش و روانکاری در آن -بزودی

تماس باجلاپردازان 65733152

ارسال سفارش مواد فسفاته به جلاپردازان پرشیا 

 

jala-logo4.png
شرکت جلاپردازان پرشیا
تولیدکننده محصولات و تجهیزات آبکاری
خدمات آبکاری، پوشش دهی و مشاوره
تهران - شهرک صنعتی باباسلمان
02165734701 - 02165734702
ایمیل: service@jalapardazan.com

جستجو